Indrukken bijna verzadigd - Reisverslag uit Toledo, Spanje van TeLu Honhoff - WaarBenJij.nu Indrukken bijna verzadigd - Reisverslag uit Toledo, Spanje van TeLu Honhoff - WaarBenJij.nu

Indrukken bijna verzadigd

Door: telu

Blijf op de hoogte en volg TeLu

18 April 2012 | Spanje, Toledo

Zondag 15 april en maandag 16 april
Het blijft reizen, dus werken!
Eerst tevergeefs naar een gas-tankstation in Granada, (het was zondag) daarna doorgereden naar las Alpujarras, een grote vallei ten zuiden van Sierra Nevada. De hele vallei bovenlangs gereden, smal en bochtig en steil, maar prachtig. Een rustige slaapplaats gevonden op 1400 m met uitzicht op sneeuwwbergen, waar het eerst sneeuwde, toen we gingen slapen stormde en toen we wakker werden de plassen bevroren waren. Fijn, met zomerbanden! Gelukkig scheen de rest van de maandag de zon, prachtige route, door witte, afgelegen dorpen en hoge bergen. Een pas dwars door Sierra Nevada genomen, 2000m, waar het ineens winter was: we hebben sneeuwballen gegooid. Ook een echte winterse sfeer, met witte bomen. Heel grappig. Daarna weer naar beneden, door wildwest-landschap met rode geërodeerde rotsformaties. Hier zijn ook verschillende wildwest-films opgenomen.
Terug naar Granada en toch nog gas getankt.
Nu staan we illegaal in een prachtig natuurreservaat met honderden edelherten (hebben we gezien), lynxen (niet gezien) en wolven (niet gezien of gehoord). We hopen dat we hier niet midden in de nacht weg worden gestuurd door een Marcelletje…

Dinsdag 17 april
Niet weggestuurd. De boswachter kwam zelfs ook even naar het uitzichtspunt, naast onze camper, om naar het wild te kijken.
Eindeloos door het wilde en verlaten natuurreservaat in de Sierra Morena gereden, nog een paar herten en een arend gezien. De laatste helaas niet duidelijk kunnen fotograferen.
Toen zaten we opeens in de uitgestrekte vlakten van La Mancha. Weer een heel ander en nu vruchtbaar landschap!
Was het tussen Granada en Jaén alléén maar olijven, nu was het ook wijn en andere gewassen.
En weer een stuwmeer opgezocht voor de overnachting. Luisteren nu vanuit de eettafel naar kabbelende golfjes.

Woensdag 18 april
Het verzadigingspunt is bijna bereikt…
Vandaag verder door de vlakte van La Mancha gereden, een heleboel molens gezien en bezocht. Aan het aantal beschadigde wieken kon je zien hoeveel strijd Don Quichotte leverde.
Doorgereden naar Toledo, ooit hoofdstad van Spanje. Mooie, maar weer koude stad!!
De kathedraal was een kopie van de kathedralen van Sevilla en Granada, dezelfde opzet, maar dan een slagje kleiner.
Weer heel veel kunstschatten, o.a. schilderijen van El Greco. Prachtig raamwerk omgeven door beeldhouwwerk, waarvan het licht op een ander beeldhouwwerk over het laatste avondmaal scheen, dit wordt Transparente genoemd.
We waren zo koud, dat we geen zin meer hadden in eindeloos ronddwalen en maar terug gelopen zijn naar de camper en een supermarkt opgezocht. Daarna toch wel zin in gezellig uit eten en dus maar weer naar boven de stad in en een restaurantje gezocht. Morgen voorlopig onze laatste stad (Cuenca) en dan aanvaarden we de terugreis. Het is wat ons betreft ook wel tijd om weer naar huis te gaan… we willen iedereen in NL wel weer zien en spreken!

• 18 April 2012 - 20:08

Giel En Mieke:

Ola amigos, zijn bijna jaloers op jullie (in positieve zin), wij verblijven eventjes in Frankrijk: koud en nat (soms), veel wind en niet overal welkom met de camper.
    Hartelijke groet,

• 18 April 2012 - 21:15

Joan:

Leuk om te horen allemaal!
    Ik heb eens gelezen dat dr. Zhivago is opgenomen in dat binnenland van Spanje (eindeloze sneewvlaktes).
    Nog een heleboel fijne reisdagen voor jullie en dus voor ons fijne reisverhalen.

• 18 April 2012 - 21:18

WiMi:

In heel Europa schijnt het winters koud te zijn. In de Eifel moeten we oppassen, dat de planten niet bevriezen en jullie gooien sneeuwballen. Toch bloeien hier al de wilde narcissen. Genieten jullie maar verder van de spaanse natuur.

• 19 April 2012 - 00:26

Anton:

Als die waterpartij en molentjes er niet waren had ik gedacht dat jullie weer in Lapland terecht waren gekomen! Australie is een aanrader. Tot Voorburg.

• 19 April 2012 - 08:24

Joan:

even dacht ik echt dat je pas OVER 40 DAGEN thuis zou komen zoals vermeld op deze pagina, maar na enig speurwerk kwam ik er achter dat je op 29 april thuis komt.............. dus nog maar heel eventjes lekker-weg-zijn voor jullie!

• 19 April 2012 - 11:34

Toos Hofkamp:

Adembenemend,ik kiik uit naar het volgende verslag.