Rügen - Reisverslag uit Prora, Duitsland van TeLu Honhoff - WaarBenJij.nu Rügen - Reisverslag uit Prora, Duitsland van TeLu Honhoff - WaarBenJij.nu

Rügen

Door: Teets

Blijf op de hoogte en volg TeLu

07 Juni 2013 | Duitsland, Prora

Zondag 2 juni
We wilden toch nog een stukje door dit enorme meren gebied rijden, voordat we dat weer zouden verlaten. Op de kaart staan de meren er wel, maar er voorbijrijdend zie je ze niet en kan je er zeker met een grote camper nergens staan voor een picknick. Uiteindelijk een veld gevonden waarlangs we konden staan, maar ik durfde niet in de deur van de camper te staan, want het stikt hier van de ‘campers’ met rode of groene lampjes met een bepaald soort dames.
In Neubrandenburg stonden we bij een jachtclub. Redelijke plaatsen.

Maandag 3 juni
Voor vandaag had Lum een stadsrondleiding in Neubrandenburg georganiseerd. Bij binnenkomst in de stad vroegen we ons af wat hier nou in vredesnaam interessant kon zijn. Alleen de vier torens met poorten en de nog in tact zijnde stadsmuur waren leuk, de stad zelf was nieuw en vierkant van opzet. Niets was minder waar: onze rondleidster maakte de stad en zijn geschiedenis levend, waardoor we langer dan de bedoeling was geboeid geluisterd hebben.
Na afloop een gezellig etentje met uitzicht op het enorme meer.

Dinsdag 4 juni
Rustige reisdag naar Usedom, een eiland ten oosten van Rügen, onderweg boodschappen gedaan. ’s Avonds een wandelingetje gemaakt door de duinen naar het strand. Grappig om te zien hoe hier een enorm bos met grote bomen tot aan de rand van het strand staat. Van het bos liep er een hoge trap naar beneden en dan was je opeens op het strand.
Usedom leek verder een typisch en tamelijk luxueus badstrand-eiland, met, zoals Iva van onze groep zei: een grote grijze fietsende golf, doelend op alle gepensioneerde fietsers over de glooiende duinen.

Woensdag 5 juni
Via Peenemunde en de pont naar Rügen gereden.
Peenemunde is bekend vanwege de ontwikkeling van de V1 en V2. De hele geschiedenis van het dorp en de geheime militaire ontwikkelbasis bestudeerd. Indrukwekkend groot en weerzinwekkend. Weer werd er veel gewerkt met dwangarbeiders, met de bijbehorende slechte werkomstandigheden. Toch altijd weer leerzaam om te zien.

Donderdag 6 juni
Rügen is een mooi eiland, met zeer veel badgasten die zo veel mogelijk worden uitgebuit. Het lijkt wat dat betreft wel Scheveningen. Gefietst naar KDF (Kraft Durch Freude), de kilometers lange vakantie woningen die Hitler hier bedacht had maar die nooit met dat doel gebruikt zijn.
Ontzettend deprimerend om op die manier, met heel weinig eigen faciliteiten en privacy en in zo’n gigantisch gebouw je vakantie te moeten doorbrengen, al was het dan aan het strand.
Doorgefietst naar een vuurstenen veld, dat daar sinds de ijstijd ligt. Door het bos (ook hier zijn uitgestrekte bossen) geprobeerd naar huis te fietsen, maar in het bos op slecht begaanbare paden en temidden van heel veel muggen, verdwaald. Natuurlijk toch de camping gevonden! 

Vrijdag 7 juni
Vandaag naar Putbus met achtereenvolgend de bus, een stoomtreintje, een boot en weer een stoomtreintje. De dag was hiermee bijna gevuld met reizen, maar ook Putbus bewonderd, een mooi wit stadje met veel allure, een enorme cirkel met statige witte huizen, een marktplein een hoofdstad waardig met dezelfde statige witte huizen en een park waar ooit een slot heeft gestaan.
Met de stoomtrein met enorme roetpluimen en bus terug naar de camping.