1 April, 2 verregende kansen - Reisverslag uit El Bosque, Spanje van TeLu Honhoff - WaarBenJij.nu 1 April, 2 verregende kansen - Reisverslag uit El Bosque, Spanje van TeLu Honhoff - WaarBenJij.nu

1 April, 2 verregende kansen

Door: telu

Blijf op de hoogte en volg TeLu

02 April 2012 | Spanje, El Bosque

Zondag 1 april
1 April had voor ons 2 verregende kansen en een spannende, spectaculaire tocht in petto.
Begonnen met een rustige fietstocht door die delen van Sevilla die we nog wilden zien, o.a. de boulevard langs de rivier de Guadaira en de beroemde Torre del Oro en het park Maria Louisa.
Aansluitend naar de eerst Paasprocessie, waarbij we verbaasd waren over de tweeslachtigheid van dit feest: de cafés langs de route waren bomvol, veel mensen stonden met een biertje in de hand te wachten, er werd uitbundig begroet en gekletst, door kinderen gespeeld, maar toch was er een bepaalde devotie. Datzelfde zag je ook in de kerken waar de draagbaren voor de processie stonden opgesteld, vaak meerdere in één kerk. Er was heel veel belangstelling, kennelijk een normale aktiviteit voor de Palmzondag, je loopt een rondje om de taferelen uit het lijdensverhaal van Christus, kletst en maakt foto’s.
Helaas was ons wachten voor niets, na een uur wachten vertrok iedereen weer. Na navraag bleek het te zijn afgelast omdat er regen was voorspeld. De kostbare taferelen konden kennelijk niet tegen regen. Processies gaan de hele week door, maar daar hadden we de tijd niet voor. (kans 1 weg)
Naar de camper gefietst door de ongelofelijke drukte (volgens mij, Teets, waren alle Spanjaarden samengedrongen in die paar kleine straatjes), de stad uit naar de zonne-spiegel centrale. Was moeilijk te vinden, maar zijn er uiteindelijk vlakbij gekomen. Ook deze werkte vandaag helaas niet. Palmzondag? Of te weinig zon? We hadden gelukkig wel de oude centrale gezien, een merkwaardig gezicht: een op een grote paal staande zon! (kans 2 weg)
Daarna door aanvankelijk ligt glooiend land, maar plotseling ineens weer een enorme vallei en hoge bergen. Ons weggetje was smal, bochtig en langs steile afgronden. Gelukkig was er heel weinig verkeer (iedereen was bij de processies!). Het regende en soms was er (dikke-) mist. Wat we konden zien was prachtig, bergland met mooie witte dorpen. De bochten hadden iets te veel tijd in beslag genomen, zodat we eigenlijk iets te laat en moe bij de camperplaats aankwamen.

• 02 April 2012 - 14:40

Toos Hofkamp:

Fantastisch,ben een beetje jaloers.Geniet maar met volle teugen.

• 02 April 2012 - 20:51

WiMi:

Spannend! De Keulenaars zeggen: 't küt, wie 't küt un es is immer schon joot jegangen.
    Wij werken bij prachtig weer hard in de tuin.
    Met de Pazen komen Nederlanders bij ons van de Eifel genieten: SaSwe, FuRiLi en Evelien.
    Groetjes, WiMi