Flamingo's, Kasteel en Cordoba - Reisverslag uit Córdoba, Spanje van TeLu Honhoff - WaarBenJij.nu Flamingo's, Kasteel en Cordoba - Reisverslag uit Córdoba, Spanje van TeLu Honhoff - WaarBenJij.nu

Flamingo's, Kasteel en Cordoba

Door: telu

Blijf op de hoogte en volg TeLu

07 April 2012 | Spanje, Córdoba

Donderdag 5 april
Zooo, wat een hoop indrukken vandaag.
Het was wasdag, dus in principe een rustige dag. Het liep anders.
Terwijl de machine op de camping voor ons waste, fietsten wij naar het meer om nog wat flamingo’s te zien, wat meer dan gelukt is. Enorme hoeveelheden. Prachtig.
Bij terugkomst was in de camper opgehangen, (Lum is daar erg inventief in, de camper lijkt dan alleen op een uitdragerij) en doorgereden met een ommetje via een kasteel naar Cordoba. Het kasteel was leuk om te bezichtigen, alhoewel geen ‘sprookjeskasteel’ wat het boekje ons beloofd had. Wel natuurlijk met een interessante geschiedenis. Het lag hoog op een berg die we eerst moesten beklimmen.
Op tijd in Cordoba om eerst de stad in te gaan om te verkennen. Daar vielen we met de neus in de boter, of liever in de processies, nadat we al heel toevallig een eerste kijkje in de Mezquita hebben kunnen nemen. Dezelfde ongelofelijke drukte als in Servilla, maar nu eindelijk mèt processie. Eindeloze stoeten met ‘cucluxclan’-achtige mensen met punthoeden, alleen waren deze niet dreigend. Het leken onschuldige klassen met de meester of de juf, het zal wel met de catechismus juf of meester zijn geweest. Heel veel kinderen. Gevolgd door kruisdragers of vaandeldragers of andere symbolische heiligdommen, gevolgd door ‘Maria’s’ op enorme draagbaren, altijd met heel veel kaarsen en op zilveren platforms, of taferelen uit het lijden van Christus. Dit alles gedragen door mannen die eronder liepen. Er liepen kinderen in dezelfde uniformen zonder puntmutsen tussendoor om alle kaarsen van de leden van de stoet weer aan te steken. Er werden telkens rust pauzes ingelast, dat zal ook wel nodig zijn, want het zal erg vermoeiend zijn. Dan werden deze ‘draagbaren’ neergelaten, zodat ze op eigen poten stonden. Vooral als ze weer omhoog moesten was dat indrukwekkend. Dat ging gepaard met een ceremonie van kloppen met een zilveren gemonteerd hamertje op het plateau, dan een aantal rituele uitspraken en dan ineens ging het plateau een eind omhoog. Dit werd altijd gevolgd door applaus en gejoel van het publiek. Ook de bochten om was spannend: de plateau’s werden dan langzaam, voetje voor voetje, gedraaid. De begeleidende muziek van de muziekkapel leek op hoge, snerpende of jankende trompetjes, die vals speelden. Waarschijnlijk hoort dat zo. Begeleid door dreigende trommels. Heel bijzonder allemaal.
Het geheel ging in een onspannen sfeer, veel heen en weer geloop, grapjes gemaakt en gezwaaid. Toch zeer indrukwekkend.
Terug naar huis door de overvolle stad, het was bijna niet mogelijk om door de eerste drukte heen te komen, verder in de stad was het heel gezellig druk. Alle kroegen waren vol.
Net op tijd terug voor de regen.

Vrijdag 6 april
Vandaag de stad verder verkend, waarbij we de processies niet konden ontlopen. Als je een hoek om ging, stond je ineens weer voor een processie. We hebben meegelopen en meegeklapt.
De stad bestaat voornamelijk uit een wirwar van héle kleine straatjes met witte huizen, pleintjes met fonteintjes en kerken. Overal achter hekwerken de mooiste binnenplaatsen. Helaas waren een aantal mooie bouwwerken vandaag gesloten.
Leuk op terrasjes tappas gegeten. Onderweg naar de camper moesten we even schuilen voor een hagelbui. Maar vandaag ook zon gehad.

• 09 April 2012 - 14:01

Joan:

mis je de lekkere chocolade eitjes echt niet een heel klein beetje?

• 09 April 2012 - 16:45

Marianne Stapel:

wat ziet het er allemaal mooi uit,die processies bedoel ik...wauw!1
    als katholiek meisje doet me dat wel deugd ....jullie hebben ook mooi weer zo te zien...heerlijk voor jullie(hier stort het van de regen)

lieve groet,
    marianne